admin No Comments

Analiza contabila – mecanism de intelegere a operatiunilor economico-financiare. Formula si articolul contabil.

analiza contabila
etape analiza contabila
formula si articolul contabil

DEFINIREA ANALIZEI CONTABILE

Analiza contabila este un proces logic la care este supusa o operatiune economica sau financiara cu scopul de a fi inregistrata in contabilitate. Ea presupune parcurgerea in ordine strict succesiva a urmatoarelor etape:

ETAPE ANALIZA CONTABILA

1. Stabilirea naturii operatiunii economice sau financiare care urmeaza a se inregistra

2. Determinarea modificarilor pe care le produce operatiunea economica sau financiara elementelor de activ sau de datorii si capitaluri proprii (cresteri sau micsorari)

3. Stabilirea, pe baza elementelor modificate, a conturilor corespondente

4. Aplicarea regulilor de functionare ale conturilor

5. Intocmirea formulei contabile

Formula contabila reprezinta egalitatea valorica „=” care se stabileste intre conturile corespondente in inregistrarea unei operatiuni economice sau financiare.

Conturile care se debiteaza se inscriu in partea stanga a semnului „=” iar conturile care se crediteaza se inscriu in partea dreapta a semnului „=”.

FORMULA SI ARTICOLUL CONTABIL

Formula contabila este forma de reprezentare grafica a operatiunilor economice sau financiare in conturile corespondente, pe baza dublei inregistrari, sub forma de egalitate valorica.

Formula contabila poate fi intocmita sub mai multe forme:

Sub forma de egalitate:

cu sumele inscrise in ambele parti ale egalitatii:

„Marfuri” = „Furnizori” 18

 

cu suma inscrisa intr-o singura parte a egalitatii:

„Marfuri” = „Furnizori” 18

sau

18 „Marfuri” = „Furnizori”

 

Cu indicarea partii de debit si de credit:

DEBIT       „Marfuri” 18

CREDIT    „Furnizori” 18

Daca la formula contabila se adauga si alte elemente legate de operatiunea economica: documentul justificativ si data efectuarii ei, se obtine articolul contabil.

Pentru operatiunea economica analizata in exemplul 1, articolul contabil este urmatorul:

10.10. N

 

„Marfuri” = „Furnizori”     18

intrat marfuri conform facturii nr. . .. din data de . .



Clasificarea formulelor contabile

 

In activitatea practica se intalnesc mai multe feluri de formule contabile. Acestea sunt grupate dupa diferite criterii:

Dupa numarul elementelor implicate, respectiv conturi corespondente, formula contabila poate fi:

formula contabila simpla;

formula contabila compusa.

Formula contabila simpla implica un singur cont care se debiteaza in corespondenta cu un singur cont care se crediteaza.

Formula contabila compusa implica:

v          fie un singur cont care se debiteaza in corespondenta cu doua sau mai multe conturi care se crediteaza, fie doua sau mai multe conturi care se debiteaza in corespondenta cu un singur cont care se crediteaza;

sau

v          doua sau mai multe conturi care se debiteaza in corespondenta cu doua sau mai multe conturi care se crediteaza.

 

Precizare1: Atunci cand pentru a inregistra modificarile produse elementelor bilantiere se utilizeaza mai multe conturi in intocmirea formulei contabile se foloseste semnul „%” care inseamna „urmatoarele”.

Precizare2: In tara noastra legislatia in domeniu prevede folosirea numai a formulelor contabile compuse cu un singur cont care se debiteaza sau se crediteaza in corespondenta cu mai multe conturi care se crediteaza sau se debiteaza

Dupa scopul pentru care se intocmesc, formulele contabile pot fi:

Formule contabile curente: se intocmesc pentru inregistrarea operatiunilor economice sau financiare curente;

formule contabile de stornare: au rolul de a corecta formulele contabile eronate intocmite anterior.

Operatiunea de anulare a formulei contabile poarta denumirea de stornare.

Dupa modul de efectuare al stornarii, aceasta poate fi:

stornare in negru;

stornare in rosu.

Stornarea in negru presupune anularea formulei contabile eronate prin inversarea ei, sumele fiind inscrise tot in negru. Stornarea are doar scopul de a anula formula gresita, corectarea impunand ulterior intocmirea corecta a formulei contabile.

Stornarea in rosu presupune anularea formulei contabile eronate prin rescrierea formulei intocmite anterior dar cu inscrierea sumei in chenar sau cu culoarea rosie.

In practica este utilizata stornarea in rosu deoarece are ca efect anularea rulajelor conturilor care au fost afectate eronat. Stornarea in negru are dezavantajul ca duce artificial la marirea rulajelor conturilor folosite.

Formulele contabile sunt inscrise pe documentele justificative. Aceasta operatiune poarta denumirea de contare. Formulele contabile inscrise pe documente sunt ulterior listate, centralizate in ordine cronologica in registrul contabil obligatoriu numit „Registru Jurnal”. Inregistrarile realizate cu ajutorul acestui jurnal reprezinta „evidenta contabila cronologica”.

admin No Comments

Contabilitatea datoriilor subordonate

DEFINITIE

Datoriile subordonate reprezinta imprumuturi primite pe baza emisiunilor de titluri sau alte imprumuturi primite de lunga durata, a caror rambursare este subordonata unor clauze contractuale speciale.

Unele din aceste imprumuturi sunt la termen, adica avand un termen precis de rambursare, iar altele sunt primite pe o durata nedeterminata, a caror rambursare se face in general din initiativa bancii.

Contabilitatea acestor imprumuturi se realizeaza cu ajutorul a doua conturi sintetice de gradul intai, detaliate in conturi sintetice de gradul al doilea, pe feluri de imprumuturi, la care se adauga si un cont de creante atasate (dobanzi), dupa cum urmeaza:

531 „Datorii subordonate la termen”;

5311 „Titluri subordonate la termen”;

5312 „Imprumuturi participative”;

5319 „Alte imprumuturi subordonate la termen”;

532 „Datorii subordonate pe durata nedeterminata”;

532 „Titluri subordonate pe durata nedeterminata”;

5322 „Imprumuturi subordonate pe durata nedeterminata”;

537 „Datorii atasate”.

DESCRIERE

Titlurile subordonate la termen reprezinta imprumuturi obtinute de banca pe baza emisiunii de titluri, convertibile in actiuni, adica destinate a fi capitalizate. Tot in aceasta categorie se cuprind si imprumuturile obtinute pe o durata mai mare de 7 ani.

Imprumuturile participative sunt conditionate de anumite clauze printre care mentionam:

In caz de lichidare a bancii, rambursarea acestor imprumuturi nu poate avea loc decat dupa satisfacerea celorlalti creantieri privilegiati sau chirografari;

In caz de intrare a bancii intr-un program de redresare, rambursarea si plata remuneratiilor inceteaza pana la parcurgerea intregului program de redresare;

Remunerarea acestor imprumuturi se face intr-o cota fixa, la care se adauga eventual una variabila.

Categoria „Alte imprumuturi subordonate la termen” are doua componente de baza:

  1. A) imprumuturi primite de banca nereprezentate printr-un titlu pentru care imprumutatorii au acceptat sa fie neprioritari fata de alti creantieri, avand stabilita o data fixa de rambursare si o remuneratie fixa;
  2. B) depozite ale persoanelor fizice, actionari sau asociati cu conditia de a fi incorporate in capital intr-un interval de maximum 5 ani de la data constituirii depozitelor si ca ele sa ramana indisponibile pana la data incorporarii in capitalul bancii.

Titlurile subordonate pe durata nedeterminata sunt imprumuturi primite de banca pe baza de emisiune de titluri avand urmatoarele caracteristici:

durata imprumutului este nedeterminata, iar drept urmare rambursarea imprumutului se face din initiativa bancii, la o data decisa de ea, remunerarea este insa permanenta;

plata dobanzii anuale poate fi amanata unul sau mai multi ani, in cazul inexistentei profiturilor;

in caz de lichidare a bancii rambursarea imprumutului poate avea loc numai dupa satisfacerea celorlalti creantieri privilegiati sau chirografari.

Imprumuturile subordonate pe durata nedeterminata sunt alcatuite din doua componente:

  1. A) imprumuturi primite de banca nereprezentate de un titlu care se caracterizeaza prin aceea ca imprumutatorii au acceptat ca drepturile lor sa fie neprioritare fata de orice alti creantieri. Durata imprumutului fiind nedeterminata rambursarea are loc din initiativa bancii;
  2. B) imprumuturi acordate de actionari sau asociati sub forma avansurilor de echilibru, nepurtatoare de dobanzi si neavand fixat un termen de rambursare.

 

Fiecare din conturile de datorii subordonate poate fi creditat, pentru imprumuturile primite in corespondenta cu urmatoarele conturi:

conturile curente sau de corespondent bancar, cu sumele efectiv incasate de banca;

3556 „Alti debitori diversi”, cu sumele subscrise si inca nevarsate;

3742 „Prime de rambursare privind titlurile cu venit fix”, in cazul imprumuturilor din emisiune de titluri avand aceasta clauza.

In situatia in care imprumutul se primeste in devize valoarea primelor se inregistreaza in creditul conturilor de datorii insa cu contul 3721 „Pozitie de schimb”, urmand ca repartizarea lor pe cheltuieli sau in contul de prime de rambursare sa se inregistreze in corespondenta cu contul 3722 „Contravaloarea pozitiei de schimb”.

Conturile de datorii subordonate se debiteaza cu rambursarea imprumuturilor insa cu conturile curente sau de corespondent bancar, in functie de modul de rambursare sau in corespondenta cu contul 3566 „Alti creditori diversi” cu valoarea imprumuturilor amortizate si nerambursate inca.

Valoarea datoriilor subordonate rambursate (convertite) in actiuni se inregistreaza in debitul conturilor de datorii, in corespondenta cu contul 5012 „Capital subscris varsat”, iar a celor rascumparate sau rambursate anticipat in corespondenta cu contul 379 „Alte conturi de regularizare”.

Dobanzile datorate pentru aceste imprumuturi se inregistreaza in debitul conturilor:

6051 „Cheltuieli privind datoriile subordonate la termen”;

6052 „Cheltuieli privind datoriile subordonate pe durata nedeterminata”, in corespondenta cu conturile de trezorerie, pentru cele platite sau in corespondenta cu contul 537 „Datorii atasate”, pentru cele calculate si neajunse la scadenta.

admin No Comments

Sona Energy

CHALLENGE

Help create attractive prices and ensure efficient billing

Innovative energy service providers are facing tough competition in the fiercely-contested electricity and gas market. In order to gain new customers they have to offer not only innovative and sustainable products, but also have to create attractively-priced offers and guarantee excellent energy billing and customer services.

SOLUTION

Integrated customer service

An integrated service for customer service and energy billing enables innovative energy service providers to focus on energy procurement and marketing. On the one hand this ensures cost control, while on the other hand the companies gain a strong partner for implementing the regulatory and statutory requirements as well as energy management processes.

In conjunction with our customers we have implemented different components from our comprehensive service range in accordance with their requirements and the products offered. These include classic front-office customer service activities, for example customer advice and care. But we also offer effective back-office activities such as customer registration, handling customers who switch providers, auditing and customer billing.

RESULTS

A successful transition and operational excellence

  • Handling customers who switch providers (standardized data and document management, switching suppliers in accordance with GPKE/GeLiGas regulations.
  • Auditing (checking the network usage payments, plausibility check of consumption figures, market partner communication).
  • Customer billing (processing payments, commercial dunning procedures and collection).
  • Customer service (customer care via telephone and in writing, clarification of questions on customer registration and bills receivable and billing).
admin No Comments

Oak Tree Solutions

CHALLENGE

Deal with outstanding debts

Oak Tree Solutions, is the UK’s number one classified and community website. It brings together “buyers” (consumers looking for something) with “sellers” (businesses and people offering something).

It’s everyone’s local notice board – generating more than 250,000 new listings a week, and attracting 13.7 million visitors and 400 million page views a month. As the business grew, Oak Tree found it was spending increasingly
more time chasing overdue payments.

To improve its cash flow, Oak Tree decided to outsource its credit control function to Broker to benefit from Broker’s finance expertise and track record in accounts receivable & debt collection services.

The task was to develop a speedy and efficient process for improving cash flow and collecting outstanding balances.

SOLUTION

Create a dedicated team

To manage the outstanding debts, Broker created a customized collections process and appointed an experienced, highly trained team of credit controllers and collectors to the business.

Individual team members were assigned to particular customers to strengthen the relationship with customers and provide them with a consistent credit control partner, which in turn supported process efficiency and maximised cash collection rates.

RESULTS

Significant debt reduction

  • Collected approximately 70% of outstanding debts owed to the business within a very short timeframe.
  • Major cash flow improvement: increased collection rates by more than 200% (2015 compared to 2014)