DEFINIREA ANALIZEI CONTABILE
Analiza contabila este un proces logic la care este supusa o operatiune economica sau financiara cu scopul de a fi inregistrata in contabilitate. Ea presupune parcurgerea in ordine strict succesiva a urmatoarelor etape:
ETAPE ANALIZA CONTABILA
1. Stabilirea naturii operatiunii economice sau financiare care urmeaza a se inregistra
2. Determinarea modificarilor pe care le produce operatiunea economica sau financiara elementelor de activ sau de datorii si capitaluri proprii (cresteri sau micsorari)
3. Stabilirea, pe baza elementelor modificate, a conturilor corespondente
4. Aplicarea regulilor de functionare ale conturilor
5. Intocmirea formulei contabile
Formula contabila reprezinta egalitatea valorica „=” care se stabileste intre conturile corespondente in inregistrarea unei operatiuni economice sau financiare.
Conturile care se debiteaza se inscriu in partea stanga a semnului „=” iar conturile care se crediteaza se inscriu in partea dreapta a semnului „=”.
FORMULA SI ARTICOLUL CONTABIL
Formula contabila este forma de reprezentare grafica a operatiunilor economice sau financiare in conturile corespondente, pe baza dublei inregistrari, sub forma de egalitate valorica.
Formula contabila poate fi intocmita sub mai multe forme:
Sub forma de egalitate:
cu sumele inscrise in ambele parti ale egalitatii:
„Marfuri” = „Furnizori” 18
cu suma inscrisa intr-o singura parte a egalitatii:
„Marfuri” = „Furnizori” 18
sau
18 „Marfuri” = „Furnizori”
Cu indicarea partii de debit si de credit:
DEBIT „Marfuri” 18
CREDIT „Furnizori” 18
Daca la formula contabila se adauga si alte elemente legate de operatiunea economica: documentul justificativ si data efectuarii ei, se obtine articolul contabil.
Pentru operatiunea economica analizata in exemplul 1, articolul contabil este urmatorul:
10.10. N
„Marfuri” = „Furnizori” 18
intrat marfuri conform facturii nr. . .. din data de . .
Clasificarea formulelor contabile
In activitatea practica se intalnesc mai multe feluri de formule contabile. Acestea sunt grupate dupa diferite criterii:
Dupa numarul elementelor implicate, respectiv conturi corespondente, formula contabila poate fi:
formula contabila simpla;
formula contabila compusa.
Formula contabila simpla implica un singur cont care se debiteaza in corespondenta cu un singur cont care se crediteaza.
Formula contabila compusa implica:
v fie un singur cont care se debiteaza in corespondenta cu doua sau mai multe conturi care se crediteaza, fie doua sau mai multe conturi care se debiteaza in corespondenta cu un singur cont care se crediteaza;
sau
v doua sau mai multe conturi care se debiteaza in corespondenta cu doua sau mai multe conturi care se crediteaza.
Precizare1: Atunci cand pentru a inregistra modificarile produse elementelor bilantiere se utilizeaza mai multe conturi in intocmirea formulei contabile se foloseste semnul „%” care inseamna „urmatoarele”.
Precizare2: In tara noastra legislatia in domeniu prevede folosirea numai a formulelor contabile compuse cu un singur cont care se debiteaza sau se crediteaza in corespondenta cu mai multe conturi care se crediteaza sau se debiteaza
Dupa scopul pentru care se intocmesc, formulele contabile pot fi:
Formule contabile curente: se intocmesc pentru inregistrarea operatiunilor economice sau financiare curente;
formule contabile de stornare: au rolul de a corecta formulele contabile eronate intocmite anterior.
Operatiunea de anulare a formulei contabile poarta denumirea de stornare.
Dupa modul de efectuare al stornarii, aceasta poate fi:
stornare in negru;
stornare in rosu.
Stornarea in negru presupune anularea formulei contabile eronate prin inversarea ei, sumele fiind inscrise tot in negru. Stornarea are doar scopul de a anula formula gresita, corectarea impunand ulterior intocmirea corecta a formulei contabile.
Stornarea in rosu presupune anularea formulei contabile eronate prin rescrierea formulei intocmite anterior dar cu inscrierea sumei in chenar sau cu culoarea rosie.
In practica este utilizata stornarea in rosu deoarece are ca efect anularea rulajelor conturilor care au fost afectate eronat. Stornarea in negru are dezavantajul ca duce artificial la marirea rulajelor conturilor folosite.
Formulele contabile sunt inscrise pe documentele justificative. Aceasta operatiune poarta denumirea de contare. Formulele contabile inscrise pe documente sunt ulterior listate, centralizate in ordine cronologica in registrul contabil obligatoriu numit „Registru Jurnal”. Inregistrarile realizate cu ajutorul acestui jurnal reprezinta „evidenta contabila cronologica”.